بازار موبایل اروپا پس از چهار سال رکود، دوباره رونق گرفت
پس از چهار سال رکود، بازار موبایل اروپا سرانجام شاهد نشانههایی از بهبود و رونق دوباره است. گزارشهای منتشر شده حاکی از آن است که فروش گوشیهای هوشمند در این منطقه در سال ۲۰۲۴ با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. رشد ۵ درصدی بازار موبایل اروپا در سال ۲۰۲۴ بر اساس گزارش مؤسسه کانالیس، […]
پس از چهار سال رکود، بازار موبایل اروپا سرانجام شاهد نشانههایی از بهبود و رونق دوباره است. گزارشهای منتشر شده حاکی از آن است که فروش گوشیهای هوشمند در این منطقه در سال ۲۰۲۴ با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.
رشد ۵ درصدی بازار موبایل اروپا در سال ۲۰۲۴
بر اساس گزارش مؤسسه کانالیس، بازار گوشیهای هوشمند در اروپا در سال ۲۰۲۴ با رشد ۵ درصدی مواجه شد. در این سال، بیش از ۱۳۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در اروپا عرضه شد که ۳۰ درصد از آنها را گوشیهای بالارده (با قیمت ۸۰۰ دلار و بالاتر) تشکیل میدادند.
سامسونگ همچنان در صدر، اپل درخشان در سهماههی چهارم
در سال ۲۰۲۴، سامسونگ با افزایش ۶ درصدی در فروش سالانه، همچنان به عنوان برند برتر در بازار موبایل اروپا شناخته شد. پس از سامسونگ، اپل با افزایش ۱ درصدی در فروش، در رتبه دوم قرار گرفت. با این حال، اپل در سهماههی چهارم سال ۲۰۲۴ با عرضهی سری آیفون ۱۶، فروش چشمگیری را تجربه کرد.
سایر برندها
شیائومی، سومین برند پرفروش در اروپا بود که میزان عرضهی گوشیهایش در سال ۲۰۲۴ تقریباً مشابه سال ۲۰۲۳ بود. موتورولا با ۲۶ درصد رشد، بیشترین افزایش فروش را در بین برندهای مختلف داشت و اوپو نیز با رشد ۱۳ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفت.
افزایش فروش گوشیهای بالارده و تأثیر قوانین جدید اتحادیهی اروپا
در سال ۲۰۲۴، ۴۱ میلیون دستگاه بالارده در اروپا به فروش رسید که ۳۰ درصد از کل گوشیهای عرضهشده را شامل میشد. بخشی از افزایش آمار فروش، به دلیل عرضهی گستردهتر سری آیفونهای ۱۳ و ۱۴ پیش از توقف تولید آنها در نتیجهی دستورالعمل USB-C اتحادیهی اروپا بود.
از سوی دیگر، سامسونگ با تبلیغات گستردهی سری گلکسی S24 در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، توانست فروش خود را افزایش دهد.
بررسی بازار در کشورهای مختلف اروپا
تحلیل جزئیتر بازار در کشورهای مختلف نشان داد که در انگلستان، فروش گوشی اپل دو برابر سامسونگ بوده است؛ اما در اسپانیا، اپل به رتبهی سوم سقوط کرد و شیائومی از سامسونگ نیز فروش بیشتری داشت.
چالشهای ۲۰۲۵: قوانین جدید اتحادیهی اروپا برای موبایلها
شرکتها در سال ۲۰۲۵ با چالشهای پیچیدهای در بازار اروپا مواجه خواهند شد. از ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد ۱۴۰۴)، اتحادیهی اروپا دستورالعمل Ecodesign Directive را اجرایی خواهد کرد که سازندگان را موظف میکند به دوام بیشتر، امکان تعمیر آسان و استفادهی مسئولانه از منابع اهمیت دهند.
به بیان ساده، شرکتهای تولیدکنندهی موبایل باید دستگاههایی با باتری قابل تعویض و پشتیبانی نرمافزاری چندساله عرضه کنند. این موضوع برای بسیاری از برندها چالشبرانگیز خواهد بود و انتظار میرود که تمرکز شرکتها از فروش سختافزار به افزایش درآمد از خدمات، برنامههای سازمانی (B2B) و گسترش کانالهای فروش تغییر کند.
نتیجهگیری
بازار موبایل اروپا در سال ۲۰۲۴ پس از چهار سال رکود، دوباره رونق گرفت و رشد ۵ درصدی را تجربه کرد. سامسونگ همچنان در صدر برندهای پرفروش قرار دارد و اپل نیز با عرضهی سری آیفون ۱۶، فروش چشمگیری را تجربه کرد. با این حال، شرکتها در سال ۲۰۲۵ با چالشهای جدیدی از جمله قوانین اتحادیهی اروپا در خصوص تولید گوشیهای پایدارتر روبرو خواهند بود.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید